ثبت نام یکپارچه ورود

مورد هجوم قرار گرفتن مناطق آزاد توسط سودجویان

مورد هجوم قرار گرفتن مناطق آزاد توسط سودجویان تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1402/11/23


این روزها واردات خودرو موضوع داغی در بازار است و همه واردکنندگان دنبال این کار هستند. اما بعضی‌ها هم فقط می‌خواهند سود بیشتری بکنند و خودروهای مناطق آزاد را مورد هجوم قرار داده‌اند.

به گفته رسانه‌ها، خودروها در مناطق آزاد به دو دسته تقسیم می‌شوند: خودروهایی که پلاک منطقه آزاد دارند و می‌توانند با پرداخت عوارض به سرزمین اصلی وارد شوند و پلاک ملی بگیرند. و خودروهایی که تازه به مناطق آزاد وارد می‌شوند. هیئت وزیران برای هر دو دسته قوانینی را تصویب و اعلام کرده است. بر اساس این قوانین، خودروهای برقی و هیبریدی تا ۴۰ هزار دلار و خودروهای احتراقی تا ۲۰ هزار دلار می‌توانند به مناطق آزاد وارد شوند.

البته هنوز این قوانین اجرا نشده‌اند و می‌گویند به زودی شروع می‌شوند. اما شایعاتی وجود دارد که می‌گویند سودجویان بازارهای مناطق آزاد را تحت تأثیر قرار داده‌اند. این سودجویان ممکن است بخواهند خودروهای مناطق آزاد را به سرزمین اصلی بفروشند یا خودروهای جدید را به مناطق آزاد وارد کنند. البته واردات خودرو به مناطق آزاد برای این سودجویان جذاب نیست، اما این که تغییر پلاک یک خودروی منطقه آزاد به پلاک ملی اجازه می‌دهد که یک خودروی جدید وارد کنند، برای آن‌ها سود دو طرفه ایجاد می‌کند. به زبان ساده، کسی که یک خودروی منطقه آزاد را می‌خرد و به سرزمین اصلی می‌فروشد، می‌تواند سود زیادی از فروش آن ببرد. در عین حال، سود دیگری هم برایش به وجود می‌آید و آن واردات و فروش یک خودروی جدید به منطقه آزاد است.

این وضعیت نشان می‌دهد که سودجویان با هدف مشخصی خودروهای مناطق آزاد را خریداری می‌کنند و می‌خواهند هم خودروهای کارکرده مناطق آزاد را به سرزمین اصلی وارد کنند و هم خودروی جدید به مناطق آزاد وارد کنند. این اتفاق اگر مدیریت مناسبی در بازار خودرو وجود داشته باشد، رخ نمی‌دهد و مردم نیازی ندارند برای خرید و فروش خودروهای وارداتی، به دلالان و کارچاق کن‌ها متوسل شوند و به جای گرفتن خدمات، پول‌شان را به جیب این افراد بریزند.


مطالب مرتبط
طراحی سایت اختصاصی و قالب‌های آماده 1403/6/19
تغییرات جدید در صدور گواهینامه‌های موتورسیکلت 1403/2/20
مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳ 1403/1/15
از ۱۰ روز دیگر فقط با کارت سوخت شخصی می‌توان بنزین زد 1403/1/15