ثبت نام یکپارچه ورود

پژو پارس

پژو پارس تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1402/12/17


سازمان استاندارد، که وظیفه اصلی و تصمیم‌گیری در مورد تولید و استانداردسازی محصولات را بر عهده دارد، از اعلام رسمی وضعیت تولید خودرو پارس خودداری می‌کند. رئیس این سازمان، اظهارات خود را در مصاحبه‌ای با صدا و سیما به عنوان نهایی و قطعی اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌های خبری و اطلاعات منتشر شده توسط ایسنا، به نظر می‌رسد که سازمان استاندارد، با وجود نقش کلیدی‌اش در تصمیم‌گیری‌های مربوط به تولید و استاندارد محصولات، تمایلی به پذیرش مسئولیت و اعلام رسمی تکلیف تولید خودرو پارس ندارد. رئیس سازمان، بر خلاف اصول سازمانی و اداری، اظهارات خود را در مصاحبه‌ای تلویزیونی به عنوان حرف آخر مطرح کرده است.

ایران خودرو، در نامه‌ای که پیشتر منتشر شده، از سازمان استاندارد درخواست کرده است که با توجه به ناتوانی خودرو پارس در کسب استانداردهای ۸۵ گانه، تصمیمات اعلام شده توسط اسلام‌پناه در مصاحبه تلویزیونی مبنی بر تولید این خودرو تا فروردین ماه سال آینده را به صورت مکتوب ابلاغ کند. این اقدام به منظور برنامه‌ریزی تولید محصول و هماهنگی با شبکه تامین انجام خواهد شد.

مصاحبه تلویزیونی که ادامه تولید پارس را به تایید تست‌های بین‌المللی مشروط کرده، از سوی این خودروساز به دلیل نبود شفافیت فنی و عملیاتی لازم، مورد انتقاد قرار گرفته است.

واضح است که هیچ واحد تولیدی نمی‌تواند بدون دریافت مجوز کتبی و رسمی، اقدام به سفارش قطعه، تغییر برنامه تولید و فراخوان متقاضیان محصول پارس نماید. تصمیم‌گیری در این سطح، نیازمند ابلاغیه‌ای رسمی، شفاف و مکتوب است که مجوز تولید و شماره‌گذاری محصول را صادر کند، به ویژه برای محصولی که عمر آن به پایان رسیده و برنامه توقف تولید آن در دستور کار قرار داشته است.

از طرف دیگر، پلتفرم محصول پارس ایران خودرو، شرایط لازم برای دریافت استانداردهای ۸۵ گانه را ندارد و ایران خودرو نیز پیش از این، ناتوانی این محصول در کسب استاندارد را به صورت رسمی اعلام کرده است. آخرین مجوز کتبی صادر شده توسط سازمان استاندارد برای شماره‌گذاری محصول، تا پایان سال ۱۴۰۲ معتبر است؛ این در حالی است که بر خلاف اظهارات اسلام‌پناه در مصاحبه تلویزیونی، خودرو پارس قادر به دریافت استاندارد نیست و تمدید مجوز تولید آن منوط به نتایج آزمون‌های بین‌المللی نخواهد بود.

همچنین، برنامه خطوط تولید خودرو بر اساس مجوزهای تولید و شماره‌گذاری طراحی می‌شود. بر اساس فراخوان‌های انجام شده توسط خودروساز، بخشی از متقاضیان پارس، سفارش خود را به سورن پلاس تغییر داده‌اند که قطعا برنامه تولید بر اساس تولید سورن تنظیم شده است. تصمیم ناگهانی به ادامه تولید پارس می‌تواند شبکه تامین قطعه و خطوط تولید را همراه با متقاضیان، با چالش‌هایی مواجه سازد که به سادگی قابل حل و بازگشت به وضعیت قبلی نیست.

در این میان، مشتریانی که در بلاتکلیفی به سر می‌برند، همچنان میان ایران خودرو و سازمان استاندارد در حال پاسکاری هستند. این بلاتکلیفی می‌تواند با صدور یک ابلاغیه رسمی از سوی سازمان استاندارد پایان یابد و خودروساز و مشتریان از وضعیت خود آگاه شوند.

سازمان استاندارد به خوبی می‌داند که اعمال استاندارد ۸۵ گانه بر روی محصول پارس، نیازمند اجرای یک پروژه و سرمایه‌گذاری در شبکه تامین است که این فرآیند، نیازمند حداقل ۱۸ ماه زمان خواهد بود.

علاوه بر این، با اعمال این تغییرات، خودرو دیگر با قیمت قبلی عرضه نخواهد شد و جذابیت خود در بازار را از دست خواهد داد.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19