ثبت نام یکپارچه ورود

تغییرات احتمالی در قیمت گواهی اسقاط

تغییرات احتمالی در قیمت گواهی اسقاط تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/2/3


مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، از امکان تجدیدنظر در قیمت گواهی‌های اسقاط خبر داده است. در حال حاضر، قیمت این گواهی‌ها ۳۵ میلیون تومان است، اما تغییراتی در راه است که توسط سازمان حمایت تعیین خواهد شد.

در جریان نشستی برای تبیین فعالیت‌های ستاد، سالاریه اعلام کرد که قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسیده و مسئولیت‌های مربوط به نوسازی و اسقاط به ایدرو واگذار شده است. این اقدامات با هدف بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و تلفات جاده‌ای صورت گرفته‌اند.

با توجه به اینکه فرسودگی خودروها عامل ۸ درصد تصادفات جاده‌ای است، اهمیت نوسازی ناوگان بیش از پیش مشخص می‌شود. ستاد نوسازی، با وجود کمبود نیرو، توانسته است در سال گذشته ۷۲ هزار و ۲۲۸ دستگاه خودرو را نوسازی کند، که نسبت به ۵۷ هزار دستگاه در بازه زمانی ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

سالاریه همچنین به تغییرات قانونی اشاره کرد که مسئولیت نوسازی را از وزارت راه به وزارت صمت منتقل کرده و به این ترتیب، سامانه قبلی برای متقاضیان متوقف شده است. او تأکید کرد که این ستاد در پی رفع مشکلات زیرساختی و تحقق تعهدات معوق است و از خودروسازان مطالبه خواهد کرد.

در نهایت، سالاریه به سیاست برقی‌سازی وزارت صمت اشاره کرد و گفت که تمرکز بر برقی‌سازی خودروها و موتورسیکلت‌ها افزایش یافته است. او اعلام کرد که برای هر ۸ خودروی برقی وارد شده، یک گواهی اسقاط صادر خواهد شد، که این امر به تسریع در نوسازی و کاهش آلودگی کمک خواهد کرد.

سالاریه همچنین به تغییرات قانونی اشاره کرد که مسئولیت نوسازی را از وزارت راه به وزارت صمت منتقل کرده و سبب توقف سامانه قبلی برای متقاضیان شده بود. انبوهی از مراجعات را داشتیم که بودجه و ساختاری برای این موضوع در نظر گرفته نشده بود. ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تکلیفی به این ستاد داشته که اولین بار خودروسازان مکلف شدند برای شماره‌گذاری خودروهای خود عوارض اسقاط پرداخت کنند.

سالاریه در خصوص آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون مذکور در آخرین روز سال گذشته ابلاغ شد، این درحالی است که سال پیش زیرساخت اجرا نداشتیم. عملکرد این ستاد علیرغم مشکلات در زیرساخت و چالش‌های مذکور رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: میزان صرفه‌جویی ۷۲ هزار دستگاه خودرو نوسازی حدود ۶۶۶ میلیون لیتر انواع سوخت بنزین و گازوئیل است، این مقدار معادل صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلاری یارانه پنهان دولت برای سوخت است. آیین‌نامه ساماندهی صنعت خودرو پیشرفته‌تر از ۱۷ سال گذشته است، در ماده ۲ این قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده پیش‌بینی شده که هم به اقدامات سلبی توجه شده، به عنوان مثال منع تردد خودروهای فرسوده یکی از اقدامات این مهم است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل افزود: ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی اعلام کرده موضوع تحویل خودرو فرسوده را اقتصادی کردیم. بنابراین در سال جاری جهش اسقاط خواهیم داشت. ظرف ۵ سال باید اسقاط و نوسازی خودرو به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.

سالاریه در خصوص سیاست برقی‌سازی وزارت صمت، اظهار کرد: رویکرد برقی‌سازی خودروها از سال گذشته تاکید بیشتر گرفته است. مشوق برقی‌سازی برای موتورسیکلت و برقی‌سازی نیز در برنامه نوسازی وجود دارد. اگر ۸ دستگاه خودرو برقی وارد شود، واردکننده مکلف به تهیه یک گواهی اسقاط است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل افزود: ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی اعلام کرده موضوع تحویل خودرو فرسوده را اقتصادی کردیم. بنابراین در سال جاری جهش اسقاط خواهیم داشت. ظرف ۵ سال باید اسقاط و نوسازی خودرو به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.

این تلاش‌ها به منظور بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل، کاهش آلودگی هوا، و افزایش ایمنی جاده‌ای انجام می‌شود.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19