ثبت نام یکپارچه ورود

تغییرات مهم در قوانین رانندگی ایران برای سال جدید

تغییرات مهم در قوانین رانندگی ایران برای سال جدید تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/2/16


در سال جدید، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قوانین و مقررات تازه‌ای را در خصوص صدور گواهینامه رانندگی و رفتار ترافیکی شهروندان ابلاغ نموده است. این اصلاحات گسترده که از ابتدای سال 1403 لازم‌الاجرا خواهند بود، در راستای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی طراحی شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در این بسته قانونی، افزایش حداقل سن لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک از 23 به 25 سال می‌باشد. این تصمیم با هدف بالا بردن میزان بلوغ و آمادگی رانندگان تازه‌کار اتخاذ شده است. علاوه بر این، برای رانندگان جدید در سه ماه نخست پس از اخذ گواهینامه، دو محدودیت مهم در نظر گرفته شده است؛ ممنوعیت رانندگی در بازه زمانی از ساعت 24 تا 5 صبح، و الزام به همراهی با یک راننده با تجربه در سفرهای برون‌شهری.

در کنار این موارد، سیستم رتبه‌بندی گواهینامه‌های رانندگی نیز دستخوش تحولی اساسی خواهد شد. براساس طرح پیشنهادی فرماندهان پیشین پلیس راهور به دولت، گواهینامه‌ها به سه رده طلایی، نقره‌ای و سفید (پایه) تقسیم خواهند شد. در ابتدا تمامی گواهینامه‌ها در رده سفید قرار می‌گیرند و در صورت رعایت قوانین و عدم ارتکاب تخلف در بازه‌های زمانی مشخص، به ترتیب به رده‌های نقره‌ای و طلایی ارتقا پیدا می‌کنند. دارندگان گواهینامه‌های رنگی از مزایایی چون تخفیفات بیمه‌ای، عوارض آزادراهی و معاینه فنی برخوردار خواهند شد.

گذشته از این تحولات، عدم نیاز به ارائه کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه رانندگی آقایان، همچنان از جمله مصوبات پلیس راهور در سال آینده خواهد بود.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19