ثبت نام یکپارچه ورود

پژو پارس: خروج از خط تولید و چالش‌های پیش رو

پژو پارس: خروج از خط تولید و چالش‌های پیش رو تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/3/23


پژو پارس در پایان ماه جاری قرار است از خط تولید ایران خودرو خارج شود. با این حال، برخی از دلالان هنوز در تلاش برای کسب سود از این خودرو هستند.

مشتریان باید خودروهایی مانند سورن، تارا یا ۲۰۷ را به جای پژو پارس انتخاب کنند. اما برخی از دلالان هنوز اقدام به جایگزینی نکرده‌اند و سعی دارند مصرف‌کنندگان واقعی را نیز از این کار منصرف کنند. این موضوع می‌تواند باعث خسارت برای هر دو طرف معامله شود.

دلالان و سفته‌بازان خودرو با کسب سود چند صد میلیونی، مشتریان را به اشتباه به سمت دریافت پژو پارس وسوسه کرده‌اند. این خودرو تا پایان ماه جاری از خط تولید خارج خواهد شد و متعاملین را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد. با این حال، کارشناسان بازار معتقدند که پس از جایگزینی پارس با سورن، تقاضای بازار به سمت سورن خواهد رفت که این موضوع می‌تواند در افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد موثر باشد.

یکی از مشکلاتی که دلالان خودرو در ماه‌های اخیر ایجاد کرده‌اند، خرید و فروش حواله پژو پارس است. برخی از متقاضیان به صورت غیرقانونی حواله‌های خود را به فروش رسانده‌اند. اما با توقف تولید این خودرو از پایان خردادماه، متقاضیان باید سه گزینه جایگزین شامل سورن پلاس، تارا و ۲۰۷ را به جای پارس انتخاب کنند.

ایران خودرو برای مشتریان پارس که تمایل به تبدیل خودرو به سورن دارند، علاوه بر تخفیف ۱۵ میلیون تومانی، ۱۰۰ میلیون تومان وام بدون بهره نیز در نظر گرفته است.

خودرو به متقاضی اولیه واگذار می‌شود. بنابراین، خریداران و فروشندگان حواله پژو پارس ممکن است در این فرآیند متضرر شوند. همچنین، هرچه تقاضای محصولات جایگزین را به تاخیر بیندازند، فرآیند دریافت خودرو برای آن‌ها طولانی‌تر خواهد شد.

گفته می‌شود که تا کنون بیش از نیمی از مشتریان پارس نسبت به جایگزینی گزینه‌های پیشنهادی اقدام کرده‌اند. اما برخی از دلالان هنوز بر دریافت پارس اصرار دارند. در حالی که هیچ انتفاعی در این اصرار وجود ندارد؛ چرا که سه محصول پیشنهادی نیز همانند پژو پارس از مزیت اختلاف قیمت ۱۵۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان بین قیمت کارخانه و بازار برخوردارند.

تحرکات غیرقانونی برخی دلالان خودرو سال‌هاست که به گرانی و نوسانات افزایشی در این بازار دامن می‌زند. در حال حاضر نیز این افراد با تحریک مشتریان واقعی مانع از تصمیم گیری به موقع آنان برای انتخاب جایگزین برای پارس هستند که این امر قطعا به زیان مصرف کنندگان خواهد بود.

سامانه یکپارچه قرار بود به فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو پایان دهد اما به دلیل آنکه دلالان معمولا راهی برای فرار از قانون پیدا می‌کنند، هنوز خرید و فروش حواله به شکل غیرقانونی انجام می‌شود.

خودروسازان در بخشنامه‌هایی ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن خرید و فروش حواله به متعاملین هشدار می‌دهند و هرگونه ضرر و زیان به خریداران و فروشندگان حواله متوجه این افراد خواهد بود.


مطالب مرتبط
سایپا سیتروئن C3-XR را به بازار ایران آورد 1403/6/28
تیانا 2024، بازگشت پرقدرت یک سدان لوکس ژاپنی 1403/6/27
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22