ثبت نام یکپارچه ورود

چالش‌های مالی سایپا: زیان انباشته‌ای فراتر از دارایی‌ها

چالش‌های مالی سایپا: زیان انباشته‌ای فراتر از دارایی‌ها تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/3/29


گزارش‌های مالی سایپا نشان می‌دهند که زیان انباشته این شرکت به رقمی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، که این میزان از نصف کل دارایی‌های شرکت فراتر می‌رود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط رسانه‌ها، وضعیت مالی سایپا به حدی رسیده که زیان انباشته آن از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و به نظر می‌رسد که در صورت ادامه روند کنونی، امکان جبران این زیان برای سایپا وجود ندارد.

طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در صورتی که زیان‌های وارده منجر به از بین رفتن حداقل نصف سرمایه شرکت شود، هیئت مدیره موظف به دعوت فوری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام برای تصمیم‌گیری درباره انحلال یا ادامه فعالیت شرکت است. در صورتی که مجمع به انحلال رأی ندهد، باید سرمایه شرکت را به میزان سرمایه موجود کاهش دهد. اگر هیئت مدیره از این وظیفه سرباز زند یا مجمع نتواند مطابق قانون عمل کند، هر ذی‌نفع می‌تواند درخواست انحلال شرکت را به دادگاه ارائه دهد.

نکته قابل توجه این است که زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سایپا در حالی ثبت شده که کل دارایی‌های شرکت تنها ۱۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. به این معنا که زیان انباشته نه تنها بیش از نصف دارایی‌های سایپاست، بلکه در صورت تبدیل کامل دارایی‌ها به نقدینگی با ضریب صددرصد، باید بیش از ۸۵ درصد از آن‌ها را برای پوشش زیان انباشته صرف کند.

بنابراین، ممکن است حتی فروش دارایی‌های سایپا نیز کافی نباشد تا زیان انباشته را جبران کند. مدیران و سهام‌داران شرکت اکنون به تجدید ارزیابی دارایی‌ها امید بسته‌اند، با این امید که شاید افزایش ارزش زمین‌های تحت مالکیت این خودروساز، از انحلال آن جلوگیری کند. این در حالی است که سال‌ها مدیریت ناکارآمد در صنعت خودروسازی، مانع از سودآوری و توسعه شرکت‌های خودروسازی شده است. اکنون خودروسازانی که سال‌ها درگیر رانت و انحصار بوده‌اند، مجبور به استفاده از تورم به عنوان یک راه حل احتمالی برای جلوگیری از انحلال شرکت‌های خود هستند.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19