ثبت نام یکپارچه ورود

ابطال شرط داشتن گواهینامه برای دریافت خودرو توسط دیوان عدالت اداری

ابطال شرط داشتن گواهینامه برای دریافت خودرو توسط دیوان عدالت اداری تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/5/17


مدیرکل هیات عمومی و هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری اعلام کرد که بند ۲ ماده ۴ دستورالعمل بازار خودرو شورای رقابت، که داشتن گواهینامه را برای دریافت خودرو الزامی می‌دانست، باطل شده است. وی تأکید کرد که تعیین این شرط خارج از صلاحیت شورای رقابت بوده و متقاضیان برای دریافت خودرو نیازی به گواهینامه ندارند.

به گزارش ایسنا، یدالله اسمعیلی فرد با اشاره به ماده ۹۲ دیوان عدالت اداری، اظهار داشت که اگر مصوبه‌ای در هیأت عمومی باطل شود، مرجع طرف شکایت یا سایر دستگاه‌ها موظف‌اند مفاد آن رأی را در دستورات و اقدامات بعدی رعایت کنند. در غیر این صورت، مصوبه جدید بدون ورود به هیأت‌های تخصصی و با دعوت نماینده طرف شکایت در هیأت عمومی مطرح و از تاریخ تصویب باطل می‌شود.

وی افزود: در جلسه هیات عمومی در روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد، بند ۲ ماده ۴ دستورالعمل ۶۳۳ شورای رقابت مطرح شد. این مصوبه الزام داشتن گواهینامه رانندگی برای خرید خودرو را تعیین کرده بود. اما هیأت عمومی در رأی قبلی خود بیان کرده بود که داشتن گواهینامه رانندگی نوعی قانونگذاری است و شورای رقابت چنین اختیاری ندارد. بنابراین، اگر قرار است حقوقی محدود شود، این وظیفه قانونگذار است.

مدیرکل هیات عمومی و هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری تأکید کرد که این مصوبه از تاریخ تصویب باطل شده است. این بدان معناست که افرادی که به دلیل این شرط نتوانستند خودرو دریافت کنند، اکنون می‌توانند با رعایت سایر شرایط و ثبت‌نام، خودرو دریافت کنند.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19