ثبت نام یکپارچه ورود

ششمین مدعی نیسان

ششمین مدعی نیسان تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1402/10/11


بازار خودرو در ایران به تازگی شاهد ورود ششمین مدعی نیسان با نام جهان نوین آریا به واردات این برند شده است. هر چند هنوز شفاف نیست که آیا بازی تمام شده است یا در آینده دیگر مدعیانی ظاهر خواهند شد. در حال حاضر، تنها دو شرکت از این شش مدعی، زیرساخت‌ های تولید و شبکه نمایندگی برای ارائه خدمات پس از فروش دارند، در حالی که بقیه شرکت‌ها در این زمینه مشکلاتی دارند. علاوه بر این، نحوه اخذ مجوز واردات خودرو برای این شرکت‌ها و روند تصدیق آنها هنوز مشخص نیست. همچنین، توانایی انتقال تکنولوژی به این شرکت‌ها نیز به دلیل عدم داشتن زیرساخت‌های مناسب وجود ندارد. این واردکنندگان جدید به دلایل خاص خود اقدام به واردات خودرو کرده‌اند، اما تعداد آنها برای یک برند خاص باز هم قابل توجیه نیست. دولت نیز در دور جدید تصمیم گرفته است که علاوه بر تولید خودرو، نقش واردات را نیز در دست بگیرد به دلیل عطش بازار و تقاضای زیاد در کشور.

دولت به بهانه جلوگیری از اجحاف در حق مردم، به بسیاری از شرکت‌های واردکننده قدیمی اجازه فعالیت مجدد نداده است. اما بررسی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین نگرانی دولت، تحقق عددی بود که در بودجه سال جاری برای کسب درآمد از واردات خودرو در نظر گرفته بودند.

دولت واردات خودرو را به عنوان یک هولدینگ اصلی تعریف کرده است و سایر زیرمجموعه‌ها به طور مستقل برای آن کار می‌کنند. اما نتایج این سیاست تاکنون کاملاً مشخص نشده است. نه دولت به هدف خود دست یافته است و نه واردات به اندازه مورد انتظار رشد کرده است. همچنین، وضعیت افرادی که در سامانه ثبت نام کرده و ۵۰۰ میلیون را به بلاکه کرده‌اند، هنوز مشخص نیست. همچنین، واردات همچنان با چالش‌های زیادی روبرو شده است.

در نیمه اول سال، بحث استانداردها و مجوزهای لازم برای واردات خودروها همچنان ادامه داشته است. یکی از مسائل مهم در این زمینه، نبود استانداردهای واضح و مشخص برای تعیین میزان کیفیت و ایمنی خودروهای وارد شده است. همچنین، فرآیند صدور مجوز واردات نیز هنوز به صورت شفاف و کارآمد انجام نمی‌شود و برخی از شرکت‌ها با مشکلات و سربازی در این زمینه روبرو هستند.

علاوه بر این، نرخ ارز و سیاست‌های گمرکی نیز تأثیر گذار بر واردات خودروها بوده است. تغییرات ناپایدار در نرخ ارز و تعطیلی برخی از گمرک‌ها در دوره‌های مختلف، باعث عدم پیش‌بینی و عدم استقرار در بازار خودرو شده است.

به طور کلی، بازار خودرو در ایران همچنان با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است. تحقق اهداف دولت در کاهش وابستگی به واردات و توسعه صنعت خودروسازی همچنان به تحقق نرسیده است و روند واردات خودروها همچنان بسته به سیاست‌ها و شرایط اقتصادی کشور است.


مطالب مرتبط
طراحی سایت اختصاصی و قالب‌های آماده 1403/6/19
تغییرات جدید در صدور گواهینامه‌های موتورسیکلت 1403/2/20
مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳ 1403/1/15
از ۱۰ روز دیگر فقط با کارت سوخت شخصی می‌توان بنزین زد 1403/1/15