ثبت نام یکپارچه ورود

نگاهی به خودروهای لوکس مدیران خودرو

نگاهی به خودروهای لوکس مدیران خودرو تیم تحریریه فونیکس 1403/4/9


تا اواخر دهه ۸۰، سایه تحریم‌ها هنوز روی بازار خودروهای وارداتی آسیایی و گاه اروپایی چندان سنگین نشده بود. اتومبیل‌های پرچمداران ژاپنی و کره‌ای، مونتاژی‌های غربی و هر از چندگاهی یک خودروی چینی، مورد پسند خریداران قرار داشتند. با تشدید تحریم‌ها، قطع همکاری کمپانی‌های اروپایی و کاهش تعاون شرکت‌های آسیایی، میدان به اندازه‌ای برای شرکت‌های چینی خالی شد که با عرضه ماشین‎‌های اقتصادی و ارزانقیمت با کیفیت معلوم‌الحال، جایی در بازار برای خود باز کنند.

اما این داستان مربوط به یک دهه پیش می‌شود. پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت خودروسازی چین و همکاری با گروه‌های خودروساز داخلی، امروزه لوکس ترین خودروهای چینی را به مارکت اتومبیل ایران تحویل داده است. خودرو های لوکس چینی با چهره‌های بهتر، موتورهای تقویت شده و گیربکس‌های قدرتمندتر، حالا در جاده‌ها گردوخاک می‌کنند و جیب صاحبانشان را نوازش.

در ادامه گران ترین ماشین های  مدیران خودرو که در حال حاضر در بازار ایران موجود هستند (یا قرار است موجود شوند) را بررسی خواهیم کرد.

 

1.   اکستریم وی ایکس

 

معرفی ماشینهای لوکس چینی را با فرزند شعبه‌ی  لاکچری برند چری یعنی اکسید (Exeed) شروع می‌کنیم.

 تا کنون سه محصول اکسید وارد بازار داخلی شده‌اند و حالا اکستریم VX به TXL و LX پیوسته تا جمع لاکچری ترین خودرو چینی جمع شود. اولین نگاه به چهره اکستریم وی ایکس، المان‌های شرقی را درنظر می‌آورد که پیشتر مشابهش را در لکسوس دیده بودیم و انتظار می‌رود از این خودرو نیز استقبال یکسانی به عمل بیاید.

گرانترین ماشین چینی اکسید بر پایه پلتفرم تیگو ۸ پرو ساخته شده و یکی از SUVهای خانوادگی و ارگونومیک چینی به شمار می‌آید. یکی از بارزترین خصوصیاتی که اکستریم وی ایکس را از سایر خودروهای لوکس ممتاز می‌کند، وجود نمایشگری است که کل داشبورد را دربر می‌گیرد. این خودرو از موتور ۲ لیتری توربوشارژ با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهره می‌برد، اما از سال ۲۰۲۳ تا به امروز چری این خودرو را با گیربکس ۸ سرعته ارائه داده است. هنوز مشخص نیست وی ایکس اکسید با کدام گیربکس راهی ایران خواهد شد.

نوع موتور

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

قدرت موتور

۲۶۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور

۴۰۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه

ماکسیمم سرعت

۱۹۵ کیلومتر در ساعت

ابعاد

۴۹۷۰ طول؛ ۱۹۴۰ عرض؛ ۱۷۹۲ ارتفاع

آپشن‌ها

کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار نگهدارنده بین خطوط و هشدار تعویض خط به همراه دستیار ترافیک، ۶ ایربگ، کنترل کشش، نوربالای اتوماتیک، دیلایت

 

2.    فونیکس تیگو ۸ پرومکسIE

 

فونیکس تیگو ۸ پرومکس IE یکی از لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای چینی در بازار ایران است که با طراحی شیک و امکانات فراوان، توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند. این خودروی دو دیفرانسیل چهارچرخ متحرک، از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهره می‌برد که انتقال قدرت سریع و بی‌نقصی را فراهم می‌کند.

سیستم تعلیق پیشرفته و فضای داخلی جادار با صندلی‌های چرمی، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم صوتی با کیفیت بالا و تهویه مطبوع سه‌گانه، تجربه رانندگی راحت و لوکسی را در لوکس ترین خودرو چینی در خانواده تیگو ارائه می‌دهد. همچنین، با امکانات ایمنی مانند سیستم ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط و کنترل پایداری، امنیت سرنشینان به بهترین نحو تامین شده است.

نوع موتور

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

قدرت موتور

۲۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور

۳۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه

ماکسیمم سرعت

۲۱۰ کیلومتر در ساعت

ابعاد

۴۷۲۲ طول؛ ۱۸۶۰ عرض؛ ۱۷۴۵ ارتفاع

آپشن‌ها

ترمز پارک، اتوهلد، رینگ ۱۸ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سانروف، سیستم ADAS رانندگی خودکار، کروز کنترل، سیستم کنترل خروج از خطوط، چراغ های LED مجهز به AFS، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی ها در ۶ جهت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، کول باکس، ورود بدون کلید، دکمه استارت، باز شدن برقی درب عقب

3.   آریزو ۶ GT

 

فونیکس آریزو ۶ GT، سدان اسپرت و لوکس از شرکت چری، با طراحی دینامیک و ویژگی‌های فنی برجسته، در بازار ایران معرفی شده است. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با توان ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر، عملکردی قدرتمند را ارائه می‌دهد. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، انتقال قدرت بهینه و رانندگی نرمی را فراهم می‌کند.

چهره فونیکس آریزو ۶ GT با استفاده از المان‎‌هایی مانند رینگ‌های پنج پر، کالیپرهای سرخ رنگ، دیفیوزر دبل اگزوز و چراغ‌های خاکستری، تیپ اسپرت‌تری در مقایسه با آریزو ۶ به خود گرفته است. همین باعث می‌شود تا جوان‌پسندتر از برادر بزرگش از کار درآمده باشد.

نوع موتور

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

قدرت موتور

۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور

۲۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه

ماکسیمم سرعت

۲۲۰ کیلومتر در ساعت

ابعاد

۴۷۱۰ طول - ۱۸۲۹ عرض - ۱۴۹۰ ارتفاع

آپشن‌ها

دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم LKA، سه حالت رانندگی، روکش چرمی صندلی ها، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شیفتر پشت فرمان؛ دو صفحه نمایش بزرگ جمعاً ۲۰.۵ اینچی

 

4.   فونیکس آریزو ۸

 

یکی دیگر از خودرو های میلیاردی چینی که در جمع محصولات محبوب برند چری معروف شد و توسط مدیران خودرو مونتاژ و در بازار داخلی عرضه می‌شود، چری آریزو ۸ است. این سدان شیک که یک پله بالاتر از آریزو ۶ قرار می‌گیرد، یکی از فرزندان هیبرید چری برشمرده می‌شود. در طراحی این خودرو از المان‌های برندهایی از جمله هیوندای، چری و MG الهام گرفته شده.

پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ مجهز به گیربکس هفت سرعته دوکلاچه، قدرتی برابر با ۱۹۷ اسب بخار برای این خودرو به ارمغان آورده است. احتمال می‌رود مدیران خودرو نسخه ۲ لیتری توربوشارژ قوی‌تر را نیز به بازار ایران تزریق کند. تا اینجای کار، آریزو ۸ یکی از خودرو های لوکس چینی و گرانقیمت‌ترین عضو خانواده سدان‎‌های چری شناخته می‌شود.

نوع موتور

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

قدرت موتور

۲۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور

۳۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه

ماکسیمم سرعت

۲۱۵ کیلومتر در ساعت

ابعاد

۴۷۸۰ طول؛ ۱۸۴۳ عرض؛ ۱۴۶۹ ارتفاع

آپشن‌ها

سقف پانوراما، شارژ بی سیم تلفن همراه، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، صفحه پشت آمپر دیجیتالی، فرمان برقی، ۶ ایربگ، شیفتر تعویض دنده، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار نقطه کور، تابلوخوان، سیستم خودران ADAS

 

5.   فونیکس تیگو 7 پرو مکس

 

اما خوشبختانه، شرکت مدیران خودرو برای بازار ایران، ترکیب موتور و سیستم محرکه این خودرو را تغییر داده است به گونه‌ای که نسخه اولیه فونیکس تیگو 7 پرو مکس در ایران، پیشرانه‌ای مشابه پیشرانه تیگو 8 پرو دارد؛ یعنی همان موتور 1.6 لیتری توربوشارژ که 197 اسب‌بخار قدرت گشتاور تولید می‌کند. گیربکس دوکلاچه 7 سرعته روغنی آن نیز توان تولیدی موتور را فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. پس تا به اینجای کار، می‌توان چنین نتیجه گرفت که تیپ‌های اولیه از تیگو 7 پرو مکس در ایران، به لحاظ مشخصات فنی، دقیقا مشابه تیگو 8 پرو پریمیوم هستند.

 

پیشرانه و گیربکس استفاده شده دقیقا مشابه تیگو 8 پرو است و برای یک کراس‌اور خانوادگی این دلگرمی را به شما می دهد که دیگر در سربالایی‌ها با چند سرنشین نگرانی‌ای برای سبقت‌های جاده‌ای ندارید. هنگام شروع حرکت و در حالت نرمال رانندگی تعویض دنده‌ها نرم به نظر می‌رسید، صدای زیادی در کابین نمی‌پیچید و دوربین 360 و آینه‌ها ترکیب خوبی برای دید بیرون تامین می‌کردند.

با تغییر حالت رانندگی به اسپرت و فشردن پدال گاز گیربکس دو کلاچه با تاخیری نه چندان زیاد یکی دو دنده سنگین‌تر می‌کند و شتاب‌گیری شروع می‌شود. تفاوت پیشرانه با نسخه پرو کاملا مشهود است، به نظر می‌رسد بزرگترین برگ برنده پرومکس نسبت به پرو همین باشد.

 

 

 

6.      فونیکس تیگو 7 هیبرید

تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید که با پسوند +E معرفی شد و در واقع نسخه سبز از تیگو 7 است که به طور همزمان می‌تواند از برق و بنزین برای حرکت استفاده کند و یک خودرو دوستدار محیط زیست است که خصوصا در محیط‌های شهری می‌تواند راه حلی برای کاهش آلودگی هوا باشد.

تیگو 7 پرو +E، خودرویی با تکنولوژی پیشرفته و کاملا امروزی است که رویکردهای جدید کمپانی چری در استفاده از انرژی‌های جدید (NEV) را به نمایش می‌گذارد.

 

این خودرو شاسی بلند در فاصله بین دو محور باتری 19.27 کیلوواتی ساعتی قابل شارژ دارد و با استفاده از یک موتور 1.5 لیتری توربو بنزینی و دو موتور برقی مجزا می‌تواند 326 اسب بخار قدرت و گشتاور 510 نیوتن متر را به محور جلو انتقال دهد.

به خاطر این حجم عظیم از نیروی موتورها و عملکرد ویژه گیربکس DHT، شتاب صفر تا صد تیگو 7 پرو پلاگین 7.5 ثانیه است.

 این شتاب برای یک کراس‌اوور خانوادگی خیره‌کننده است در حالی که مصرف سوخت آن نیز در شهر حدود 1.8 لیتر برای پیمایش 100 کیلومتر است.

 

 

 

تیگو7 پلاگین هیبرید-درگاه-شارژ

 

7.      تیگو 8 پلاگین هیبرید:

اساس نظر کارشناسان و با توجه به زیرساخت‌های موجود، یکی از روش‌ها برای کاهش آلودگی کربنی، استفاده از خودروهای هیبریدی مثل تیگو 8 پلاگین هیبرید e+ است.

شرکت مدیران خودرو همراه با موج جهانی در راستای کاهش آلودگی هوا، اقدام به عرضه یک مدل پلاگین هیبریدی کرده که از سال 1402 به بازار خودرو ایران معرفی شده است.

فونیکس تیگو 8 پلاگین هیبرید e+، نمونه ارتقا یافته از تیگو 8 پرو محسوب می‌شود که با تکنولوژی و مهندسی فوق‌العاده، یکی از بهترین خودروهای پلاگین هیبرید در بازار کشور است.

بعد از معرفی تیگو 8 پرو کلاسیک به عنوان پرچمدار رده خودروهای شاسی بلند، نوبت به ارائه مدل پرومکس با مشخصات فنی قوی‌تر رسید و حالا فونیکس تیگو 8 پلاگین هیبرید e+ مدل ارتقا یافته دیگری از تیگو 8 پرو محسوب می‌شود و مشتریان دیگری را هدف گرفته است.

 

تیگو 8 پرو e+ یک خودرو سبز از نوع پلاگین هیبرید است. خودروهای پلاگین هیبرید می‌توانند از موتور بنزینی خود به عنوان منبع تغذیه برای باتری‌ها استفاده کنند و به این ترتیب نگرانی ناشی از تمام شدن باتری که در خودروهای تمام برقی دیده می‌شود، در اینجا مطرح نیست.

بنابراین خودروهای پلاگین مثل فونیکس تیگو 8 پلاگین هیبرید e+ در مناطقی که شارژر برقی وجود ندارد با استفاده از موتور بنزینی قابلیت حرکت کامل دارند و می‌توانند خود را شارژ کنند.

خودروهای هیبریدی HEV هم به دلیل باتری کوچک، توان پیمایش مسیر طولانی را تنها با استفاده از برق ندارند. بنابراین خودروهای پلاگین هیبرید PHEV دست کم تا چند سال آینده برای بازار ایران گزینه بهتری نسبت به خودروهای تمام برقی و HEV محسوب می‌شوند.

بررسی مشخصات فنی حرکتی فونیکس تیگو 8 پرو e+ نشان می‌دهد که با یک خودرو مدرن و کاملا به‌روز سر و کار داریم.

تیگو 8 پلاگین هیبرید سه موتور برای تولید نیرو دارد. همه قسمت‌های موتور زیر یک پوشش و کاور پلاستیکی پنهان شده‌اند که چشم‌انداز زیر کاپوت را پاکیزه و متمایز کرده است. یک موتور 4 سیلندر بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژ که روی محصولاتی مثل تیگو 7 پرو هم قرار دارد به عنوان نیروگاه اصلی و دو موتور برقی که به گیربکس متصل می‌شوند جمعا 326 اسب بخار و 510 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند.


مطالب مرتبط
شروع ثبت نام مدیران خودرو به مناسبت ربیع الاول 1403/6/16
شرایط فروش ویژه خودروهای مدیران خودرو در شهریور 1403 1403/6/11
خرید اقساطی از مدیران خودرو با حداقل پیش پرداخت فوری و تعداد محدود 1403/6/10
شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس سامانه یکپارچه ۱۴۰۳ 1403/6/10
ثبت دیدگاه اشتراک گذاری