ثبت نام یکپارچه ورود

علت گران شدن پژو پارس

علت گران شدن پژو پارس تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/2/2


پژو پارس، محصول محبوب ایران خودرو، اخیراً در مرکز توجهات و حواشی قرار گرفته است. از شایعات متناقض درباره توقف یا ادامه تولید تا اعلام افزایش قیمت 150 میلیون تومانی در هفته گذشته، بیشترین انتقادات به افزایش ناگهانی قیمت این خودرو در هفته اخیر معطوف شده است.

در شرایط کنونی تورم، افزایش دوره‌ای قیمت خودروها به یک روال ماهانه در ایران تبدیل شده و هر بار که لیست قیمت‌های جدید از سوی شرکت‌های خودروسازی منتشر می‌شود، شاهد افزایش قیمت‌ها و نارضایتی عمومی هستیم. با این حال، ماجرای پژو پارس ایران خودرو کمی متفاوت است.

این خودرو در ماه‌های گذشته با مشکلاتی از جمله عدم دریافت مجوز تولید و مسائل مربوط به استانداردها دست و پنجه نرم کرده است. چندین بار اعلام شده که تولید پژو پارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ملی متوقف خواهد شد. ایران خودرو نیز در تلاش برای پوشش تعهدات این خودرو، با مخالفت‌هایی مواجه شد که در نهایت منجر به صدور مجوزهای لازم برای ادامه تولید شد و خبر ادامه تولید در اسفندماه منتشر گردید.

از طرف دیگر، با توجه به افزایش ۱۴۰۰ درصدی هزینه‌های تولید و نرخ ارز، ایران خودرو درخواست افزایش قیمت محصولات خانواده پارس را مطرح کرد و با ارائه مستندات، مجوز لازم اخذ شد. انتقادات به افزایش قیمت پژو پارس بر این اساس بود که شرکت با توقف تولید، قیمت‌ها را بالا برده است. با این حال، بر اساس اعلام رسمی سازمان استاندارد، این خودرو پیش از صدور مجوز تولید مجدد، مدت‌ها بدون مجوز تولید بوده و این امر به توقف تولید منجر شده است.

در 25 اسفند 1402، پس از صدور مجوز تولید مجدد، موضوع قیمت‌گذاری مجدد به شورای رقابت و مراجع قیمت‌گذاری ارسال شد. ایران خودرو در نیمه دوم 1402 تولید را متوقف کرده و پیش‌فروشی انجام نداده است، بنابراین قیمت‌گذاری نیز در این مدت صورت نگرفته است. با توجه به الزامات قانونی، این خودروساز دولتی هیچ فروش یا پیش‌فروشی خارج از سامانه یکپارچه انجام نداده است.

با از سرگیری تولید، انتظار می‌رود که قیمت پژو پارس با شرایط اقتصادی کنونی هماهنگ شود، هرچند که این افزایش قیمت‌ها ممکن است برای مصرف‌کنندگان ناخوشایند باشد.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19