ثبت نام یکپارچه ورود

ایران خودرو و تولید نسخه جدید تارا با مصرف سوخت کمتر

ایران خودرو و تولید نسخه جدید تارا با مصرف سوخت کمتر تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/3/26


ایران خودرو، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ایران، برنامه دارد تا در نیمه دوم سال 1404 نسخه جدیدی از خودروی تارا را با موتور سه سیلندر توربوشارژ و مصرف سوخت کمتر روانه بازار کند. این خودرو، که تحت عنوان تارا IK3LB شناخته می‌شود، با هدف کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی طراحی شده است.

محمود خادم، مدیر طرح تارا IK3LB، اعلام کرده است که این خودرو نسبت به نسخه فعلی که با موتور TU5 مجهز است، حجم موتور کمتری دارد (300 سی سی کمتر) و مصرف سوخت آن 1.2 لیتر در هر 100 کیلومتر کمتر است. با این حال، توان موتور 10 درصد و گشتاور آن 25 درصد افزایش یافته است. همچنین با تغییراتی در سامانه کلاچ و استفاده از جعبه دنده 6 سرعته دستی، شتاب گیری بهتری را برای تارای جدید رقم خواهد زد.

خادم تأکید کرده است که در این طرح، تغییرات گسترده‌ای در محفظه موتور اعم از طراحی سیستم‌های جانبی مانند انتقال قدرت، ترمز، اگزوز، سوخت رسانی، خنک کاری، برق و الکترونیک انجام شده است. همچنین قطعات جدیدی مانند اینترکولر در این خودرو نصب شده تا نسبت به محصول پایه، کارایی و عملکرد بالاتری فراهم آید.

تارا IK3LB دارای ویژگی‌های دیگری نیز است، از جمله پیاده‌سازی شبکه برق و الکترونیک ایران خودرو (IKBCM)، تجهیز صندلی‌ها به حسگر سرنشین و سیستم هشدار کمربند ایمنی مطابق با استاندارد R16. این اولین محصول ایران خودرو است که به چنین سیستم هشدار کمربندی مجهز می‌شود. با توجه به تغییرات فیزیکی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز برای این خودرو بازنگری و آزمایش خواهد شد.

خادم اعلام کرده است که نمونه اولیه آزمایشگاهی تارا IK3LB تولید شده و پس از انجام اقدامات مرتبط با کالیبراسیون و اصلاحات نهایی پیشرانه، از تیرماه امسال مرحله نمونه‌سازی آغاز خواهد شد. آزمون‌های اعتبارسنجی نیز در انتهای سال جاری برگزار خواهد شد.

پس از تأیید نهایی و دریافت گواهی انطباق با استانداردهای 85 گانه، این خودرو در نیمه دوم سال 1404 تجاری‌سازی و آماده عرضه به بازار خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در نخستین سال 10 هزار دستگاه و در سال دوم 35 هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد. این شمارگان بر اساس میزان تقاضای موجود، قابل افزایش است.

ایران خودرو برای تولید تارا IK3LB، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش‌های طراحی، توسعه و خط تولید انجام داده است. هدف از این طرح، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات و در عین حال افزایش قدرت و شتاب‌گیری برای رضایت مشتریان است.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19