ثبت نام یکپارچه ورود

مراحل تعویض قانونی موتور خودرو

مراحل تعویض قانونی موتور خودرو تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1402/10/10


مراحل تعویض قانونی موتور خودرو
تعویض پیشرانه اتومبیل در حالت عادی غیرقانونی نیست.اما اگر قوانین تعویض موتور خودرو طی این فرایند رعایت نشوند، مالک اتومبیل مشمول مجازات تعویض موتور بدون مجوز خواهد شد

از دلائل تعویض موتور
• تصمیم به ارتقا اتومبیل و نصب پیشرانه بهتر
• آسیب‌دیدگی شدید پیشرانه به‌دلیل تصادف
• ترک‌خوردن بلوک پیشرانه
• سوختن سرسیلندر و ورود هم‌زمان آب و روغن
• فرسایش بیش‌ازحد قطعات داخلی موتور

قوانین تعویض موتور خودرو
اولا فرایند تعویض پیشرانه خودرو زمان‌بر است، بنابراین بایستی امور قانونی را هم‌زمان با عملیات فنی انجام دهید.، ضمنا نیاز است تا کارشناس پلیس راهور وجود مشکل در موتور را تأیید کند.
و موتور جدید بایستی از نظر تیپ، حجم، تعداد سیلندرها و نوع سوخت مصرفی با پیشرانه قبلی خودرو مطابقت داشته باشد. 


مراحل تعویض قانونی موتور خودرو به شرح زیر است:

گام اول: دریافت مجوز تعویض پیشرانه
در قدم اول، بایستی برای تعویض پیشرانه از پلیس راهور مجوز بگیرید. به این منظور بایستی به مراکز پلیس راهور مراجعه کنید و درخواست صدور مجوز تعویض پیشرانه را ارائه دهید. دفاتر پلیس +10 نیز می‌توانند شما را در این مرحله راهنمایی کنند.

گام دوم: مراجعه به مراکز تعویض پلاک
پس از دریافت مجوز تعویض پیشرانه،‌ بایستی به همراه مدارک کامل خودرو و همچنین مدارک مالک آن به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. تمامی مدارک موردنیاز برای تعویض پلاک را بایستی در این مرحله به‌همراه داشته باشید. همچنین اگر خودتان طی این مراحل حضور ندارید، وکیل شما بایستی با وکالت‌نامه معتبر در مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کند. پس از ارائه تقاضای تعویض پیشرانه به همراه مدارک و مجوز، برگه درخواست تعویض موتور در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این برگه بایستی مشخصات کامل خودرو و مالک آن را وارد کنید.

گام سوم: بازرسی پیشرانه توسط کارشناس
پس از پرکردن فرم درخواست، کارشناس پلیس راهور برای بازرسی اتومبیل شما مراجعه می‌کند. این مرحله از قوانین تعویض موتور خودرو اهمیت بسیاری دارد، چرا که کارشناس باید درخواست شما را تأیید کند تا قادر به تعویض پیشرانه باشید. پس از بررسی اطلاعات خودرو و مالک آن به همراه مشخصات پیشرانه و عدم وجود مشکل، کارشناس مجوز تعویض پیشرانه را برای شما صادر می‌کند. پس از آن شما می‌توانید برای خرید موتور جدید اقدام کنید.

گام چهارم: خرید موتور جدید به‌صورت قانونی
پس از دریافت مجوز، بایستی برای خرید موتور خودرو اقدام کنید. این کار را باید تنها از طریق نمایندگی‌های خودروسازان یا مراکز مجاز توزیع قطعات خودرو انجام دهید. اگر خودروی شما داخلی است یا مالک خودروی مونتاژی درحال تولید هستید،‌ بایستی موتور نو برای اتومبیل خود خریداری کنید. در غیر این صورت می‌توانید از موتورهای دست‌دوم استفاده کنید. در این مرحله، بسیاری از مالکان خودروهای خاص موتورهای وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای اتومبیل خود انتخاب می‌کنند. باید توجه داشته باشید که خرید موتور بدون فاکتور برای شما دردسرساز خواهد بود. بایستی تمامی مدارک قانونی خرید موتور اعم از فاکتور مهرشده، هولوگرام و برگه گمرکی (در صورت وارداتی‌بودن) را به‌همراه داشته باشید. همچنین مجوز تعویض پیشرانه که توسط پلیس راهور صادر شده بود، بایستی توسط فروشنده موتور مهر شود.

گام پنجم: ثبت شماره موتور جدید در سند خودرو
پس از آنکه موتور جدید را خریداری کردید، بایستی به همراه فاکتور و مدارک خرید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در صورت عدم وجود مشکل و صحت تمامی اطلاعات، شماره موتور جدید در سیستم شماره‌گذاری پلیس راهور ثبت می‌شود. شماره موتور روی یک پلاک روی بدنه پیشرانه حک شده است. این شماره بایستی با مدارک خرید پیشرانه همخوانی داشته باشد. در مورد موتورهای دست‌دوم، حک‌شدن شماره توسط مراکز مورد تأیید پلیس راهور انجام می‌شود. باید توجه داشته باشید که موتورهای دست‌دوم وارداتی حتماً نیاز به شماره موتور دارند تا فرایند تعویض پیشرانه به‌صورت قانونی و بدون مشکل انجام شود.

مدارک موردنیاز برای تعویض موتور :
• سند، کارت و برگ سبز خودرو
• کارت ملی مالک
• بیمه‌نامه شخص ثالث
• معاینه فنی تاریخ دار
• برگه عدم خلافی
• مفاصا عوارض شهرداری
• مجوز از پلیس راهور
• فاکتور مهرشده هولوگرام‌دار برای موتور داخلی و برگه گمرک برای خارجی


مطالب مرتبط
طراحی سایت اختصاصی و قالب‌های آماده 1403/6/19
تغییرات جدید در صدور گواهینامه‌های موتورسیکلت 1403/2/20
مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳ 1403/1/15
از ۱۰ روز دیگر فقط با کارت سوخت شخصی می‌توان بنزین زد 1403/1/15