ثبت نام یکپارچه ورود

افزایش چشمگیر قیمت خودروهای مدیران خودرو در بازار در هفته جاری

افزایش چشمگیر قیمت خودروهای مدیران خودرو در بازار در هفته جاری تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1402/10/28


بررسی ها نشان می‌دهد که در هفته جاری قیمت‌ها در بازار، رشد حدود 10 درصدی را به خود دیده است.

در این بین محصولات مونتاژی علی الخصوص خودروهای مدیران خودرو رکورددار رشد قیمت در بازار شناخته می‌شوند.

افزایش بهای نرخ ارز و همچنین وعده مجوز عرضه ۱۲۰هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار، دلیل روشنی بر روند صعودی قیمت‌هاست حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران بازار نیز معتقدند عرضه به بازار کاهش یافته است.

بررسی بازار خودرو طی هفته گذشته،  نشان از ادامه روند افزایشی قیمت‌ها دارد؛ به طوری که از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه از بین محصولات مورد بررسی  آسیا خودرو،  خودروهای داخلی به طور میانگین ۲۱میلیون تومان، و خودروهای مونتاژی به طور میانگین 100 میلیون تومانف رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. درصد رشد کل خودروهای مورد بررسی در چهار روز گذشته ۵.۶درصد بوده است.

نمایندگی 366 مدیران خودرو «آسیا خودرو»  برای مرور نوسانات بازار خودرو قیمت شش محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۷ دی رصد کرده است.

تقریبا تمام خودروهای مورد بررسی، با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه بوده‌اند.

البته روند رشد قیمت از زمان خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد اما همچنان ادامه دارد.

 

از بین محصولات خودروسازان داخلی ایران خودرو بیشترین رشد قیمت متعلق به دناپلاس دنده‌ای است.

این محصول که در ابتدای هفته جاری ۷۲۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۷۶۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد قیمت ۴۵میلیون تومانی یا ۶درصدی را تنها طی چهار روز ثبت کند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس LX نیز هرکدام در این مدت زمان ۲۵میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. با این وجود رشد قیمت در مورد محصولات خودروسازان خصوصی بسیار قابل‌توجه‌تر بوده است.

بیشترین افزایش قیمت بین محصولات مونتاژی مربوط به جک S3 اتوماتیک کرمان موتور است که رشد قیمت قابل‌ توجه ۱۶۰میلیون تومانی و از یک‌میلیارد و ۹۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون تومان رسیده است.

از بین ۱۰ محصول مونتاژی مورد بررسی ۶ خودرو افزایش قیمت بیشتر از ۱۰۰میلیون تومان داشته‌اند.

قیمت  خرید تیگو  7 پرو اکسلنت (TIGGO 7 PRO)  شرکت مدیران خودرو در بازارآزاد با افزایش 250 میلیونی از یک میلیاردو هفتصد به یک میلیارد و نهصد میلیون تومان رسید.

 

قیمت  خرید تیگو  8 پرو شرکت مدیران خودرو در بازارآزاد با افزایش 250 میلیونی از دو میلیاردو یکصد میلیون  به دو میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان رسید.

قیمت خرید تیگو  8 پرو مکس IE (TIGGO 8 PRO MAX IE)شرکت مدیران خودرو در بازارآزاد با افزایش 100 میلیونی از دو میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون  به دو میلیارد و نهصد و پنجاه میلیون تومان رسید.

قیمت  خرید خودروی پر تقاضای اف ایکس فونیکس(FX )  شرکت مدیران خودرو در بازارآزاد با افزایش 300 میلیونی از یک میلیارد و هشتصدو پنجاه میلیون  به دو میلیارد و یکصدو و پنجاه میلیون تومان رسید.

قیمت خرید سدان محبوب این روز های فونیکس مدیران خودرو یعنی آریزو 6 پرو (ARRIZO 6 PRO )  شرکت مدیران خودرو در بازارآزاد با افزایش 150 میلیونی از یک میلیارد و چهارصد پنجاه میلیون  به یک میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان رسید.

  سه عامل اساسی از ابتدای هفته تاکنون بر قیمت خودرو موثر بوده است.

اول: یکی از این عوامل رشد بهای ارز بوده است؛ به طوری که شنبه هفته جاری نرخ دلار در بازار آزاد 51 هزار  و ۹۰۰ تومان بود اما روز گذشته این رقم به 53 هزار و ۸۵۰تومان رسید.

بنابراین بازار خودرو نیز که همبستگی زیادی با نرخ ارز دارد، تحت‌تاثیر این نوسانات قرار گرفته است.

دوم: اخبار مربوط به صدور مجوز فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو به قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان نیز بر رشد محقق‌شده در قیمت‌های بازار موثر بوده است.

سوم: عامل سوم نیز احتمالا کاهش عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان به بازار است. گرچه هنوز آمار رسمی از این موضوع منتشر نشده اما فعالان بازار خودرو اذعان دارند که عرضه خودرو به بازار تا تثبیت قیمت دلار و روشن شدن چشم انداز اقتصادی کشور با کاهش همراه بوده است.


مطالب مرتبط
سایپا سیتروئن C3-XR را به بازار ایران آورد 1403/6/28
تیانا 2024، بازگشت پرقدرت یک سدان لوکس ژاپنی 1403/6/27
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22