ثبت نام یکپارچه ورود

اصلاحات جدید در نظام جریمه‌ بندی رانندگی و رویکرد پلیس راهور

اصلاحات جدید در نظام جریمه‌ بندی رانندگی و رویکرد پلیس راهور تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/1/28


سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد که در سال جاری، پیگیری‌هایی برای اجرایی شدن سیستم اعتراض آنلاین به جرائم رانندگی صورت گرفته است. وی در ادامه به موضوع افزایش نرخ جرائم رانندگی در سال نو پرداخت و اظهار داشت که هنوز نرخ جدید جریمه‌ها از سوی هیات دولت به پلیس راهور ابلاغ نشده است. حسینی تأکید کرد که جریمه‌های مربوط به تخلفات حادثه‌ساز ممکن است تا پنج برابر افزایش یابند، اما این افزایش تنها مختص تخلفات حادثه‌ساز بوده و شامل تمام تخلفات نمی‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین به بیشترین میزان جرائم رانندگی اشاره کرد که مربوط به رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد روان‌گردان است. وی توضیح داد که برای این دسته از تخلفات، مجازات‌هایی نظیر توقیف خودرو، ضبط شش ماهه گواهینامه، اعمال نمره منفی و معرفی به مراجع قضایی در نظر گرفته شده است.

حسینی با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده و از ابتدای سال ۱۳۹۰ به اجرا درآمده است، بیان کرد که پلیس مجاز است هر سه سال یک بار، پیشنهاد افزایش جریمه‌ها را با توجه به نرخ تورم ارائه دهد و این پیشنهاد باید در هیات دولت مطرح شود. وی تأکید کرد که قانون‌گذار تنها در مورد نرخ جریمه اجازه داده است و سایر مجازات‌های مکمل و جایگزین بدون تغییر باقی می‌مانند.

در خصوص پیامک‌های ارسالی به رانندگان در صورت ارتکاب تخلف، حسینی تصریح کرد که پیامک اولیه حاوی اطلاعات تخلف است و پس از بررسی، پیامک دوم با شناسه پرداخت ارسال می‌شود. وی افزود که درصد خطای پیامک دوم بسیار پایین است و در صورت وجود خطا در پیامک‌های اولیه، شهروندان می‌توانند با بررسی سوابق خود و در صورت عدم ارتکاب تخلفات ذکر شده، اعتراض خود را پیگیری کنند.

حسینی در پایان اعلام کرد که در تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور امکان اعتراض به جریمه‌ها وجود دارد و در سال ۱۴۰۳، سیستم رسیدگی غیر حضوری اینترنتی راه‌اندازی خواهد شد که به مردم امکان می‌دهد اعتراضات خود را در سامانه ثبت کنند و در صورت تأیید صحت ادعای فرد، جریمه حذف و پاک خواهد شد.


مطالب مرتبط
BMW X2 2024: شاسی‌بلند اسپرت و لوکس برای جانبازان 1403/6/25
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی جک J4 توسط کرمان موتور 1403/6/22
شرایط ثبت نام نقد و اقساط کی ام سی EJ7 توسط کرمان موتور 1403/6/20
آئودی A3 و Q3 مدل 2024؛ هدیه‌ای ویژه از نادین خودرو به جانبازان 1403/6/19