ثبت نام یکپارچه ورود

وضعیت قیمت‌گذاری و تخصیص ارز در صنعت خودروسازی ایران

وضعیت قیمت‌گذاری و تخصیص ارز در صنعت خودروسازی ایران تیم تحریریه فونیکس کد 366 مدیران خودرو 1403/4/19


احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، اعلام کرد که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا منتظر ابلاغ قیمت‌های جدید از سوی وزارت صمت هستند. وی افزود که اگر وزارتخانه تصمیم دارد این کار را به دولت جدید واگذار کند، این اقدام بسیار ناجوانمردانه خواهد بود و دولت جدید را در ابتدای کار مجبور به افزایش قیمت خودرو خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، نعمت‌بخش درباره وضعیت تخصیص و تامین ارز برای خودروسازان گفت: از روز ۱۸ تیر تامین ارزها آغاز شده، اما از ابتدای سال تا ۱۷ تیر هیچ خبری از تخصیص ارزهای جدید نبود. وی افزود که در اخبار گفته می‌شد ۱.۵ میلیارد دلار ارز به خودروسازان داده شده، اما این مربوط به تخصیص‌های سال گذشته بوده و امسال وضعیت خوبی از نظر تامین ارز وجود نداشته است.

نعمت‌بخش همچنین اظهار کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون چهار نامه به وزیر صمت نوشته و نسبت به وضعیت نامطلوب تخصیص و تامین ارز هشدار داده است. وی افزود که اگر این روند ادامه یابد، تولید سال ۱۴۰۲ نیز به خطر خواهد افتاد.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به موضوع قیمت‌گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا پرداخت و گفت که این شرکت‌ها حدود ۱۵ ماه است که افزایش قیمت نداشته‌اند. وی افزود که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌های جدید را محاسبه کرده، اما معاون حمل و نقل وزارت صمت هنوز این قیمت‌ها را ابلاغ نکرده است.

نعمت‌بخش تصریح کرد که ایران خودرو و سایپا هر روز ضرر می‌کنند و کسانی که در ابلاغ قیمت‌ها سهل‌انگاری می‌کنند، مدیون ۴۰ میلیون سهامدار این شرکت‌ها هستند. وی افزود که خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و نمی‌توانند پول قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

وی همچنین گفت که اگر وزارت صمت تصمیم دارد ابلاغ قیمت‌های جدید را به دولت جدید واگذار کند، این اقدام ناجوانمردانه است و دولت جدید را در ابتدای کار مجبور به افزایش قیمت خودرو خواهد کرد. وی افزود که صنعت خودرو نباید این‌قدر مظلوم باشد که قیمت تمام مواد اولیه تولید آن افزایش یابد، اما قیمت محصول آن برای حدود ۱۵ ماه ثابت بماند.

نعمت‌بخش در پاسخ به اینکه وزیر صمت خودروسازان را موظف به اعلام قیمت‌های جدید می‌داند، گفت که اگر خودروسازان موظف به اعلام قیمت‌ها هستند، وزارت صمت باید این موضوع را به صراحت ابلاغ کند. وی همچنین در واکنش به خبر برنامه افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو گفت که نیاز واقعی بازار ایران به خودروی سواری یک میلیون تا حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است و خودروسازان ایران توان تولید این تعداد را دارند. وی افزود که اگر تقاضا برای خودرو بیشتر از این است، به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه است که باعث ایجاد رانت شده و حدود ۸۰ درصد تقاضای خودرو در ایران تقاضاهای کاذب است.

نعمت‌بخش تصریح کرد که اگر اجازه داده شود خودروسازان خودرو را با قیمت حاشیه بازار بفروشند، در طول سه ماه خودرو تک نرخی می‌شود و تقاضای کاذب بازار از بین می‌رود.


مطالب مرتبط
پیش‌فروش محصولات سایپا دیزل با تسهیلات بانکی ویژه + جدول شهریور 1403 1403/6/17
اعلام نتایج قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو 1403/6/17
فروش اقساطی KMC T9 با شرایط ویژه شهریور 1403 1403/6/15
مشخصات تویوتا وایلدلندر 1403/6/13